Je werkgeluk vergroten: 5 tips

De vakantie is voorbij. Je koffer staat weer op zolder en je werktas is ingepakt. Maar hoewel je zou verwachten dat een vakantie voor nieuwe frisse energie zou zorgen, ontwikkelen veel mensen in deze periode juist een vakantiedip. Hoe zorg je ervoor dat je na de vakantie weer plezier in het werk krijgt én houdt?

De kans is groot dat je kort na je vakantie tegen je collega moppert dat je alwéér behoefte hebt aan rust. Het opnieuw op gang komen valt je zwaar en je concentratie is allesbehalve wat het geweest is. Ook kun je na je vakantie last krijgen van vermoeidheid en somberheid. Een kleine troost: meer dan de helft van de mensen heeft hier last van. Er is zelfs een naam voor: het post-holiday-syndroom.

Gelukkig is hier van alles aan te doen. Zo is het belangrijk om snel weer in je normale ritme te komen, grote taken nog even links te laten liggen en op het begin wat vaker een pauze te nemen. Maar er zijn ook duurzamere tactieken om je werkgeluk te vergroten. Deze werken meteen preventief, want als jij ervan doordrongen bent hoe leuk en uitdagend je werk is, pak je na een vakantie veel makkelijker de draad weer op.

Werkgeluk kent veel voordelen. Uit onderzoek is gebleken dat gelukkige werknemers wel 12 procent productiever zijn dan ongelukkige werknemers. Gelukkige werknemers zijn daarnaast minder vaak ziek en verzuimen minder. Zij krijgen juist een gezonde dosis energie van hun werk en geven dat enthousiasme ook weer door aan de rest van het team, waar ze op hun beurt veel waardering voor terugkrijgen. Waardering maakt een mens blij, en zo is de cirkel rond.

Belangrijke pijlers voor werkgeluk zijn betekenis, competentie, verbondenheid en vitaliteit. Natuurlijk draagt jouw werkgever deels zorg voor deze aspecten, maar onderschat hierin ook je eigen rol niet. De basis voor werkgeluk wordt (als het goed is) voor jou gecreëerd, maar duurzame motivatie komt toch echt vanuit jezelf.

Hoe fijn zou het zijn om iedere dag weer met een glimlach op je werk te verschijnen, resultaat na resultaat te behalen en je verbonden te voelen met je collega’s? Met de volgende tips krijg je dat voor elkaar.

1. Maak contact​

De kans is groot dat je je collega’s vaker ziet dan je vrienden. Voor je werkgeluk is het dus cruciaal dat je met je collega’s overweg kunt. Maak tijdens je werkzaamheden daarom bewust tijd vrij om contact te leggen. Bied je hulp aan, maak een praatje of stel een gezamenlijke lunchwandeling voor. En bespreek dan niet alleen werkgerelateerde zaken, maar verdiep je ook in het persoonlijke leven van de ander. Dat verdiept jullie band én haalt de druk van het werk eraf.

2. Erken je impact​

Als je al voor langere tijd ergens werkt, verlies je gemakkelijk uit het oog waar je het allemaal voor doet. Dat is zonde, want het gevoel ergens een bijdrage aan te leveren is een belangrijk ingrediënt voor werkgeluk. Iedere functie heeft impact, klein of groot. Bedenk waarom je ooit aan de functie begonnen bent en herinner jezelf hier regelmatig aan. Denk er ook bewust over na wat de gevolgen zouden zijn wanneer jij je werk zou neerleggen. Waarschijnlijk is jouw impact (veel) groter dan je denkt.

3. Stel doelen​

Dag in, dag uit hetzelfde doen en daar bovenal geen uitdaging in zien is voor geen mens goed. Onder je niveau werken kan zelfs leiden tot somberheid en lusteloosheid. Met het stellen van doelen voorkom je dit. Door ergens naartoe te werken, wordt jouw vooruitgang meetbaar – en dat geeft een goed gevoel. Het stellen van doelen klinkt groots, maar dat hoeft absoluut niet het geval te zijn. Je kunt jezelf voornemen een nieuwe vaardigheid te leren, maar ook het afwerken van een takenlijst of het geven van een compliment aan een collega kan al een doel zijn.

4. Sta stil bij successen​

Wanneer je routine in je werk ontwikkelt, lijken de successen die je behaalt niet zo bijzonder meer. Je beschouwt ze als onderdeel van het werk en stort je na zo’n succes weer gedachteloos op het volgende project. Misschien tref je het met een baas die jou met complimentjes aan je successen herinnert, maar indien dit niet zo is, is het belangrijk om jezelf die waardering te geven. Wees je bewust van zowel grote als kleine successen en sta er even bij stil, bijvoorbeeld door ze op te schrijven of met iemand te delen.

5. Neem vrij​

Heb je aan het einde van het jaar altijd wat vakantiedagen over? Of heb je juist de neiging al je vakantiedagen in één keer op te maken? Beide niet verstandig. Regelmatig vrij nemen is broodnodig om je brein tussen het werk door rust te gunnen. Van een frisse start worden we zelfs succesvoller, blijkt uit onderzoek. Het maakt dan niet zo gek veel uit hoe lang zo’n vrije periode heeft geduurd. Zo blijkt een korte vakantie van vier à vijf dagen net zoveel energie op te leveren als een vakantie van negen dagen. Af en toe een midweekje vrij is dus helemaal niet zo’n slecht idee.